Botswana - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Daisy - WaarBenJij.nu Botswana - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Daisy - WaarBenJij.nu

Botswana

Blijf op de hoogte en volg Daisy

17 Oktober 2014 | Zimbabwe, Victoria Falls


Olifanten spotten, olifanten aaien, olifanten eten geven, met olifanten wandelen maar wat wij afgelopen week gedaan hebben overtrof onze stoutste verwachting! 

We zijn gebleven in Hermanus waar we walvissen gezien hebben van twee meter afstand. Wat was dit fantastisch. Na deze safari op het water zijn we de volgende dag  enkele honderden km gaan afleggen van Hermanus naar Plettenbergbay. Om 10.00 uur vertrokken we en om 16.45 kwamen we aan in Plettenbergbay ook wel genaamd Plet in Zuid Afrika. Het landschap onderweg was fantastisch. Als je denkt wat is dit mooi, kom je vervolgens weer in een andere scenery. De gardenroute was fantastisch. In Plett wachtte onze eerste kampeerervaring. Na onze tent geïnstalleerd te hebben (in wel te verstaan 15 min) waren we erg trots om hier te mogen slapen. Inmiddels was het al laat en moesten  we snel boodschappen doen voor ons ontbijt de volgende dag. En vergeet niet een heerlijke fles rode wijn met kaas voor savonds in te slaan. Wel met als gevolg dat we de kaas voor op ons brood de volgende dag in de boom moesten hangen vanwege de warmte en de mieren, maar goed uiteindelijk hielp het wel en hadden we de volgende dag natte zweetkaas doordat het snachts geregend had en 15 graden iets te warm is voor de kaas. Na bij Enricos om de hoek van de camping, met uitzicht over zee heerlijke vis gegeten te hebben, zijn we hier nog drie keer geweest. Na een heerlijk diner belanden we om 20.00 uur in de tent. Het is hier namelijk heel erg snel donker. De dag voordat we vertrokken had Peter een stok Heineken kaarten in zijn tas gedaan, deze avond startte 'het pesten' wat eindigen met duizenden. Want pesten is leuker met zijn vijfen dan met zijn tweeën. Al weet Peter maar al te goed hoe hij dit moet doen. 
Na ons eerste nachtje in de tent, ons ontbijtje met zweetkaas voor de tent was dit nog vrij goed. De volgende ochtend was dit namelijk iets minder omdat we toen regen hadden in de ochtend. Oke... en wat nu? Een natte tent inpakken of een dagje langer blijven en de tent laten drogen, om maar niet te beginnen over de was die nog een nachtje moest blijven hangen om te  drogen, maar die nu dus opnieuw nat was. Na ons ontbijt dit keer in de auto genuttigd te hebben, moesten we wel lachen dat het om 09.00 uur droog was. Tja mensen, het leven gaat niet over één nacht ijs. Wij zijn hier wel dagelijks om 06.00 uur wakker... helaas. Maar dat neemt niet weg dat we dan ook iets aan onze dag hebben. In plett hebben we de Robberg beklommen wat erg pittig was met 29 graden. Er waren veel stijle rotsen, grote treden, los zand, kiezelstenen en smalle paadjes. But we did it!
Vanaf boven hebben we zeehonden en robben gezien. Het uitzicht over de baai van Plett, de atlantische oceaan, het witte strand en de ruwe zee was prachtig. Uiteindelijk hebben we 5.5 km in 2 uur en 40 min afgelegd. ( Een impressie 5 km wandelen doe je een uurtje over) .
Na deze beklimming zijn we om 15.30 uur gaan lunchen bij een restaurantje met uitzicht over de oceaan. Na ons zelf getrakeerd te hebben op hake and chips zijn we terug gegaan naar ons drie sterren tent waar we al bijna twee weken mee hebben lopen sjouwen. Na deze inspannende dag zouden we de dag daarna iets rustiger aan doen. We zijn de dag erna naar Knysna Elephant Park gegaan om olifanten te zien die als wees hier terecht zijn gekomen.Ik, die helemaal gek is van olifanten, genoot op en top! Na een kop koffie zijn we naar de receptie gegaan om tickets te kopen om met olifanten te wandelen, te aaien, eten te geven en fotos te maken. Dit alles in één uur tijd. Hiervoor betaalde we 250 rand p.p. Dit is omgerekend ongeveer €18. Onze tour begon in de receptie waar we konden lezen hoe dit tehuis was ontstaan, vervolgens gingen we naar een ruimte toe waar we een video te zien kregen over wat de do's en dont's waren mbt tot olifanten. Vervolgens kregen we een rondleiding waarbij mijn hartje sneller ging kloppen. Ik kon dit niet geloven. Kan dit echt hier??? Na diverse ervaringen zoals op een olifant rijden, op zijn kop zitten, met olifant en al het water in gaan en hem vervolgens wassen, kon je hier in dit park....... ja ik durf het bijna niet te zeggen, want ik wordt, tewijl ik dit type, weer helemaal dol. SLAPEN MET OLIFANTEN!!!! WAT ZEGT U, kun je hier overnachten bij de olifanten? Echt waar? En wat kost dat dan? Is het volgeboekt? En peet, wat vindt jij hiervan? Peter zijn antwoord was als volgt; ' ja das wel leuk ja'. Ik; ' Das wel leuk????' Hallo ben je niet helemaal lekker zei ik, dit is toch niet de normaalste zaak van de wereld of wel dan. Hoe vaak komt het voor dat je met olifanten kunt slapen? Ik heb het nog nooit eerder gezien of gehoord dat je met olifanten kunt slapen of dat dit uberhaubt mogelijkheid was. Vervolgens zijn we verder gegaan met de tour. Het was fantastisch, maar het slapen met de olifanten bleef bij me hangen. Na de tour zijn we gaan lunchen bij het restaurant in het park. Ik merkte dat Peter minder enthousiast was dan ik en ondertussen zag ik ook beren op de weg. ( We moesten namelijk eerst onze drie sterrentent inpakken en eigenlijk begon het bij de eigenaar van de camping, die we nog niet gezien hadden, maar toevallig hadden we deze ochtend een briefje bij de receptie door de hekken binnen gegooid met de vraag of hij er om 17.00 uur vandaag zou zijn want we wilden morgenvroeg vertrekken en we moesten nog betalen voor onze overnachtingen. Daarnaast dacht ik, misschien moeten we wel een extra nacht betalen omdat wij later dan 10.00 uur uit gingen checken. Dan moeten we nog eens terug rijden naar knysna en dat terwijl de olifanten dan terug zouden komen in hun overnachtingsplaats. Daarnaast wisten we niet zeker of de eigenaar er om 17.00 uur zou zijn of misschien wel morgen om 09.00 uur, want dat had ik ook op het briefje gezet. Pffff wat een beren op de weg.) We hadden al met al beter een Zuid Afrikaanse simkaart kunnen kopen om zo bij elk hostel/lodge/accomodatie of camping te kunnen bellen bij aankomst etc., aangezien er overal hekken staan waar je niet zomaar binnen kunt lopen. Maar tot nu toe was het ons bij elke accommodatie gelukt. Dus nadat we van het park komen en op de camping aankomen lopen we eerst naar de receptie om te kijken of er iemand is. Opnieuw is er dus niemand om 15.00 uur. Wij starten ondertussen met pakken en ik merk dat het me niet lekker zit. Hoe weten we nou of hij er wel of niet om 17.00 uur is? Ik zie iemand staan op de camping waarvan ik denk dat dat de eigenaar is en ik vraag of hij dit is. ( we hadden die man namelijk nog geen 5 min gezien bij het inchecken vandaar dat ik niet meer wist hoe hij eruit zag). Vervolgens om een lang verhaal kort te maken, belt hij de eigenaar en laat weten dat hij er om 17.00 uur is.

Na geinformeerd te hebben bij de receptie van het elephant park blijkt dat alle kamers vrij zijn, de goedkoopste kamer blijkt 700 rand te zijn. Dit is omgerekend 50 euro. Maar omdat we al de tour gedaan hebben, waar we 250 rand p.p voor betaald hebben en die blijkbaar inbegrepen is bij de kam er prijs, blijkt dat er 200 rand omgerekend 14 euro over blijft wat we zouden moeten betalen voor de overnachting. Het wordt nog gekker als ze verteld dat we in de ochtend om 08.00 uur mee mogen gaan met de olifanten en de guides om te zien wat de ochtendrituelen zijn van de olifanten. Ook opnieuw mogen we de olifanten aaien, eten geven, fotos maken en vragen stellen over het nachtleven van de olifant. Want YES, we dit it, we hebben geslapen met olifanten. Wat was dit kicken zeg, wat een bijzondere ervaring. Ik kan je zeggen Peet vond het meer dan 'wel leuk' , hij heeft genoten net als ik. We hebben onze favoriete fles wijn gehaald nadat we bij Enricos restaurant gedag hebben gezegd en om 17.00 uur de camping betaald te hebben als een speer bij pick n pay wijn en kaas gehaald. De olifanten waren toen wij aankwamen al in hun verblijf, we hebben vervolgens een fles wijn opengedraaid en heerlijk genoten van de olifanten. Op een gegeven moment moeten we toch wat eten. Het is donker, we kunnen in het verblijf of park niks te eten krijgen en op advies van iemand die in het park werkzaam is zouden we naar Zinzi kunnen gaan, hier tegenover het park. Wij zijn rond 19.30 uur gaan rijden. Het is donker, geen verlichting, we steken de weg over en rijden een bos in. Na een tijdje gaan we twijfelen of we wel goed zitten. Nadat we op het punt komen dat we willen gaan draaien komen we bij een hek terecht en een bewaker. Hij vraagt wat we komen doen en geven aan dat we willen eten bij Zinzi. We moeten iets invullen en rijden door na instructies te hebben gehad. We komen onderweg 2 kleine springbokjes tegen en vervolgens komen we bij een oprit.... wow, waar zijn we nu beland??? Dit ziet er gaaf uit. We moeten een grote hoge poort openen om binnen te komen en schrikken ons wezenloos. Oeps.... ik sta daar met een spijkerbroek, vest en sjaal en eronder draag ik mijn bergschoenen, Peter draagt zijn korte broek met polo en zijn sandalen. Het is poepie chique.... uhhh ik stamel en zeg stotterend dat ik niet wist dat het zo chique was en dat we niet gekleed zijn en... maar dat maakte niets uit. De serveerster vraagt of we gereserveerd hebben en ik vraag of we eerst de Menukaart mogen zien . We mogen in de tuin rustig kijken en lopen door het restaurant waar ik me erg voel lopen. Pff jeetje zeg, het is echt zo mooi wat we zien en zo decadent, lopen wij hier in een kloffie, hahahah... In de tuin treffen we geweldige  mooie ruime sofas en zelfs een brandende open haard aan. We kijken in het menu en tot onze verbazing zijn de prijzen om te gillen.Zo goedkoop!!!! Er is geen twijfel mogelijk, we doen het! We bestellen een heerlijke Kleine Zalze Pinotage en onze avond is eigenlijk briljant. We slapen bij de olifanten en eten in een ubber chique restaurant, waar we eerder koning dan klant zijn. Na heerlijk gegeten te hebben gaan we terug naar onze olifantjes, die tot onze verbazing om 21.30 uur heerlijk op de grond liggen te slapen. Je ziet niet dat ze ademen heel gek. Het lijkt of ze dood zijn maar dit blijkt niet zo te zijn wanneer er plotseling één opstaat en begint te eten. Vervolgens staat ook een andere olifant op en zo begint het eettaferijn tot ze alle 7 staan. Vervolgens gaat er weer één liggen en na een tijdje gaan ook de andere liggen tot dat ze weer allemaal liggen. Het tafereel begint na een uur weer opnieuw. De volgende ochtend krijgen we te horen dat olifanten 18 uur per dag eten en 6 uur per dag slapen. We hebben een onvergetelijke ervaring gehad en enorm genoten van de olifanten. Om 06.30 uur moest ik naar de wc, waarna ik me bed ben uitgegaan om bij ze te gaan kijken. Ik was super moe, maar ik kon het niet laten om even bij ze te gaan kijken. Ze stonden alweer en waren vollop aan het eten. Het is heel rustgevend om naar de olifanten te kijken. Je komt er echt tot rust. Na onze ochtend wandeling met de olifanten zijn we gaan ontbijten en zijn we door gereden naar Knysna. Ondanks dat het park Knysna heet, waren we nog niet bij het plaatsje Knysna. We hebben hier een Bed and Breakfast gezocht omdat we de volgende ochtend om 9.00 uur weg moesten naar de airport van George. Dit is een uurtje rijden. In Knysna hebben we heerlijk gedronken tussen de Heads, dit zijn twee rotsen waar het water tussen door stroomt van de atlantische oceaan. We beseffen deze dag dat dit onze één na laatste dag in Zuid Afrika is. Wat is de tijd snel gegaan en wat hebben we veel gezien en gedaan. Wat was het fantastisch en ja Tante Joke, hier moet je een echt een kijkje komen nemen. Je bent verkocht, het is een must om hier geweest te zijn.

Wat we niet weten is wat ons nog te wachten staat, BOTSWANA...

We zitten op het moment in Zimbabwe en het is hier een compleet andere wereld. Wow, vanaf het moment dat we hier aankomen zijn genieten we. Je stapt uit het vliegtuig en ik vind het nu al leuk. Je stapt uit op de landingsbaan en er is een kantoortje waar mensen buiten staan om een stempel te krijgen ofterwijl je visa. Bij binnenkomst staat er iemand met een thermometer die ze voor je voorhoofd houden. Ik vraag nadat Peter is geweest waarvoor dit dient. Ze zegt dat dit is vanwege het Ebola virus. Oke.... dussss na onze stempel staat er achter de toonbank onze baggage. Ik ga kapot van het lachen. Geweldig dit.Uiteindelijk zijn we aangekomen in een super leuk backpackers place, waar we slapen in onze driesterren tent. Inmiddels zijn we om 13.00 uur geinstalleerd en hebben we besproken wat ons plan was en de manager overvraagd met info en van alles geregeld. We gaan naar de Victoria Falls en het is super mooi, maar allejezus wat is het HEET zeg... niet normaal. Zelfs voor mij, ik kan een uur lopen in de zon niet eens aan, ik wordt misselijk en moet drinken. Hoe warm is het hier wel niet? Deze avond in onze tent is als een sauna, zelfs ik wordt gek laat staan Peet. Daarnaast zijn er muggen, heel veel vliegen, mieren en duizendpoten en andere insecten. En als je uit de douche komt met je slippers aan en natte voeten zit je weer onder het zand. Hè fijn dat kamperen.
Maar goed na 8 notities op de tablet van 1500 woorden getypt te hebben, denken we dat we jullie  in onze volgende blog gaan vertellen over ons avontuur in Botswana.

Lieve vrienden, kennissen en familie, dank jullie wel voor de berichtjes, mailtjes, en whatssapjes, hihi..

Chears Peter en Daisy in.....

  • 17 Oktober 2014 - 12:36

    Pa:

    Nou als ik dit lees vraag ik me af of jullie nog naar huis willen! !! Wat een belevenis nog veel plezier en blijf genieten van deze mooie reis.
    Groetjes Pa

  • 17 Oktober 2014 - 16:26

    Jody:

    Wow wat een verslag weer! Knys na? Dan is Nederland maar een saai landje! ;)
    Genietse! Maar dat gaat helemaal goed komen! X Jody

  • 17 Oktober 2014 - 17:03

    Wilma Kortsmit :

    Heel leuk dat jully zoveel moois zien en genieten veel plezier verder en tot het volgende verslag
    Gr Johan en Wilma x

  • 17 Oktober 2014 - 22:27

    Marion En Corjan:

    Super leuk hoor al die verhalen en belevenissen! We krijgen er ook zin in! Veel plezier,groetjes Corjan en marion

  • 25 Oktober 2014 - 23:25

    Martine:

    Wat een herrlijke verhalen!! Leuk om te lezen!
    Geniet er nog van! Xx Martine

  • 28 Oktober 2014 - 16:19

    Jan Bart En Frieda:

    Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal!
    Hier alles best. Boukje speelt veel met Quita en doet helemaal mee met de rest. Zelfs mannen in de buurt tolereert ze tegenwoordig! Geniet ze daar.

    Groetjes, Frieda en Jan Bart

  • 28 Oktober 2014 - 16:19

    Jan Bart En Frieda:

    Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal!
    Hier alles best. Boukje speelt veel met Quita en doet helemaal mee met de rest. Zelfs mannen in de buurt tolereert ze tegenwoordig! Geniet ze daar.

    Groetjes, Frieda en Jan Bart

  • 29 Oktober 2014 - 20:59

    Marloes:

    Heej lieverds!!! Echt onwijs leuk om al jullie verslagen zo achter elkaar te lezen!! En wat hebben jullie al een hoop gezien en gedronken

  • 29 Oktober 2014 - 21:02

    Marloes:

    Volgens mij mis ik de helft van wat ik net allemaal getypt heb... eindig niet met gedronken iig... naja.. was blij dat jullie niet verder opgewacht door vrouwen met zweepjes bij die sjieke tent :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zimbabwe, Victoria Falls

Afrika

Backpacken door Zuid-Afrika, Zimbabwe en Mozambique

Recente Reisverslagen:

09 November 2014

Overvallen

28 Oktober 2014

Doodsangst

17 Oktober 2014

Botswana

09 Oktober 2014

Takkebok

20 September 2014

Aftellen
Daisy

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 20665

Voorgaande reizen:

01 Mei 2017 - 28 Juni 2017

Sri Lanka

30 September 2014 - 15 November 2014

Afrika

11 Juli 2010 - 12 Augustus 2010

India 2010

11 Februari 2008 - 12 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: